Een sterk verenigingsleven: sport en cultuur

Sporten is gezond voor je lichaam, cultuur is gezond voor de geest. Beiden bieden ze kansen voor ontmoeting en samen dingen doen. D66 wil ruimte voor sport en cultuur in onze gemeente en de sport- en cultuurverenigingen waar mogelijk ondersteunen met lagere huurtarieven en ondersteuning bij het professionaliseren van de verenigingen. Sport bedrijven of culturele activiteiten in verenigingsverband zorgt namelijk ook voor verbinding en ontmoeting tussen allerlei mensen. Mooie voorbeelden zijn Hockeyclub Kromme Rijn, BO!NK Theaterschool en de Kromme Haan.

Corona heeft veel invloed gehad op sport en cultuur. Hoewel het ergste achter de rug lijkt, blijven we als gemeente scherp in de gaten houden wat de coronacrisis voor gevolgen heeft (gehad) voor onze sportverenigingen en culturele instellingen. Zodat waar nodig en passend, ondersteuning kan worden geboden. De buurtsportcoaches van Bunnik Beweegt doen fantastisch werk, wat nu harder nodig is dan ooit.

Wat wil D66?

• Het percentage mensen dat elke dag minimaal 30 minuten beweegt, moet omhoog naar ten minste 60% (nu 54%). De gemeente moet zich daarvoor inspannen, bijvoorbeeld via ‘Bunnik Beweegt’.
  • De tarieven van sport- en cultuuraccommodaties moeten omlaag, in eerste instantie voor nieuw aanbod. Daarmee maken we de accommodaties aantrekkelijker voor het organiseren van nieuw aanbod dat past bij de wensen en behoeftes van bewoners.
  • D66 wil meer geld uittrekken voor het jongerenwerk in de gemeente Bunnik.

Laatst gewijzigd op 15 oktober 2021